برندهای مد و فشنبرندینگ

شما کفش ورزشی می فروشید، تظاهر نکنید که در حال نجات دادن دنیا هستید

توماس کلاستر کارشناس بازاریابی و نویسنده دو کتاب Goodvertising  و The Hero Trap ، در واکنش به کمپین جدید شرکت نایک، از برندها خواست تا از مطرح کردن خود به عنوان یک قهرمان خودداری کنند و به جای آن سعی کنند زندگی بهتری را به ارمغان بیاورند.

“روزی نیست که در دنیای تبلیغات بگذرد و مجبور نباشم هدفی پوچ اما احساسی، خوب، الهام بخش و فوق العاده ببینم. متأسفم ، شاید این تا حدودی تقصیر من باشد، بالاخره ، چند سال پیش کتابی نوشتم به نام حسن نیت. اما، هی! شاید حسن نیت بیش از اندازه زیاد خوب نباشد. بیایید آخرین مورد را در نظر بگیریم: نایک

اوه، نایک… همانطور که روای نقل می­کند: شما نمی­توانید ورزش را متوقف کنید، شما نمی­توانید ما را متوقف کنید. تنها آرزوی من این است که برند دیگری را از افتادن در دام قهرمانانه نجات دهم( همان چیزی که در عنوان کتاب آخرم اتفاق می­افتد). بله من در گذشته به هدف بسیار معتقد بودم اما از من بشنوید، ما به رویکرد جدیدی نیاز داریم. آیا ما از تلاشهای ناموفق قبلی در زمینه برندسازی چیزی یاد نگرفتیم؟

با ادعای بهترین بودن، بهترین نمی ­شوید. در مورد حسن نیت هم همینطور است. اگر ادعا می­ کنید فوق العاده هستید، چرا شنل قهرمانانه نمی­پوشید و از پنجره بیرون نمی­پرید تا ببینید چقدر پرواز می­ کنید؟

شما نوشابه می فروشید، کفش ورزشی می فروشید و یا حتی ممکن است فروشنده­ دستمال توالت باشید. این یک جنون است که معتقد باشید یک قهرمان هستید. البته این نباید شما را از ایجاد یک تفاوت معنادار و بسیار مورد نیاز باز دارد.

اجازه دهید این سوال را از شما بپرسم. چه برندی زندگی شما را تغییر داده است؟ شما را باهوش­تر کرده است؟ به شما کمک کرده تا اتفاقات را از جنبه دیگری ببینید؟ به شما کمک کرده تا بیشتر بدوید؟ به شما کمک کرده تا با تعصب­ های خود مبارزه کنید؟

بسیاری از برندها به این دلیل نامناسب شدند که هویت خود و مسئولیت خود را فراموش کردند. برای ایجاد تغییر و تحول در زندگی، بزرگترین مانع خودمان هستیم، و اینجاست که برندها نقش مهمی ایفا می­کنند. هر برندی می­ تواند ادعا کند که بهترین است اما برندی برای من مهم و قابل احترام است که به من کمک کرده برخی خطاهای خود را اصلاح کنم یا اطمینانی از یک زندگی بهتر را به من داده است.

مردم دیگر کالا را به خاطر خودش و اینکه چرا تولید شده نمی­ خرند بلکه به این خاطر می­ خرند که به آن­ها برای چیزی که باید باشند کمک خواهد کرد. در این مورد فکر کنید. شما یک جفت کفش ورزشی نمی­ خرید، یا بخاطر اهداف شرکت این کفش را نخریده ­اید، شما چیزی را می­ خرید که شرکت بوسیله آن به شما کمک می­ کند تا بیشتر بدوید. نایک!.. شما دارید به ماموریت اصلی خود آسیب می ­زنید.

زمانی می­ توانید تغییری ایجاد کنید که در وهله اول مردم را تغییر دهید. من معتقدام برندها باید به شهروندان، انسان­ها، همکارن، پدران و مادران برای ایجاد یک تغییر اعتماد کنند و به آن­ها کمک کنند. ما قطعا به یک سیاست یا یک شرکت پوشاک ورزشی نیاز نداریم تا به ما بگوید چه چیزی خوب یا چه چیزی بد است، اما به کمک کسی برای مبارزه مداوم در زندگی نیاز داریم. تنها صحبت نکنید، عمل کنید!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا