اخبار روز

مدارس رویایی با نوآوری های خلاقانه

موسسات و مدارسی وجود دارد که سیستم آموزش آن‌ها با روند رایج، تفاوت‌های اساسی دارد و نوعی نوآوری های خلاقانه در آن‌ها لحاظ شده است.

نوآوری در آموزش و پرورش جنبه‌های زیادی را شامل می‌شود. این نوآوری می‌تواند به صورت ترکیبی از فناوری یا روش‌های جدید آموزشی باشد، سفرهای میدانی را در بر بگیرد، هنجارهای اجتماعی را رد کند یا با جامعه‌ی محلی وارد همکاری شود.

در ادامه به فهرستی از آموزشگاه‌های مختلف دنیا که نوآوری های خلاقانه را در سیستم آموزشی ایجاد کرده‌اند، اشاره می‌کنیم.

 

مدرسه‌ی Summit Sierra در سیاتل، واشنگتن

رویکرد Summit Sierra، شخصی‌سازی روند یادگیری است؛ نوعی آموزش که از فناوری برای توانمندسازی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

این مدرسه در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و ۲۰۰ دانش‌آموز دارد. بچه‌ها هر روز به مدت ۳۰ دقیقه مطالعه می‌کنند، ۳۰ دقیقه مسائل ریاضی را حل می‌کنند، دروس آنلاین را می‌گذرانند، با مربیان خود در باره اهداف کاری و زندگی خود صحبت می‌کنند و در طی ساعات ارتباطی با دانش‌آموزان دیگر ملاقات کرده و به تبادل احساسات و افکار خود می‌پردازند.

با به کار گیری یک روند فعال در آموزش بچه‌ها، آن‌ها می‌آموزند که مسئولیت‌پذیر بوده و اعتماد به‌نفس داشته باشند.

دبیرستان Ørestad Gymnasium در کپنهاگ، دانمارک

Ørestad Gymnasium در واقع کلاسی وسیع و بزرگ است. ۳۵۸ دانش‌آموز دبیرستانی در مکعب بزرگ شیشه‌ای به یادگیری مشغول هستند. در این دبیرستان، دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا در فضای باز به همکاری با یکدیگر بپردازند. مدرسه امیدوار است این شیوه باعث انعطاف‌پذیری سیستم فکری افراد در موضوعات گوناگون زندگی شود.

مدرسه Big Picture Learning در پراویدنس، ایالت رودآیلند

در مدل Big Picture Learning، دیوارهای بین آموزش و دنیای کار و عمل فرو می‌ریزد. از همان آغاز، دانش‌آموزان ابتدایی و دبیرستانی یاد می‌گیرند که احساسات خلاق خود را ابراز کنند. از این رو، دانش‌آموزان به همراه مربیان، در حرفه‌ای که می‌خواهند به آن وارد شوند مشغول کار می‌شوند.

رادنی دیویس مدیر ارتباطات این مدرسه می‌گوید:

مهم‌ترین عنصر در شیوه‌ی آموزش Big Picture Learning این است که دانش‌آموزان در دنیای واقعی آموزش می‌بینند.

– رادنی دیویس

در حال حاضر سیستم Big Picture Learning در ۵۵ مدرسه در سر تا سر کشور ایالات متحده اجرا می‌شود.

در نهایت، هر دانش‌آموز دوره‌ی LTI یا همان آموزش به روش کارآموزی را سپری می‌کند. دیویس می‌گوید این دوره‌ها بسته به علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان و پاسخگویی به نیاز مربیان انتخاب می‌شوند و می‌تواند مواردی مانند تعمیر کردن اتومبیل یا یادگیری نگارش نامه‌های حقوقی باشد.

مدرسه‌ی AltSchool در سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

AltSchool نمونه‌ای از کنار گذاشتن کامل سیستم آموزشی سنتی است. در برنامه‌ریزی آموزشی این مدرسه از روش‌هایی استفاده می‌شود که باعث بهبود مهارت‌های تکنولوژی در بچه‌ها شود تا آن‌ها دیدگاه منعطف‌تری نسبت به تغییرات جهان پیدا کنند.

در اینجا بچه‌ها همه‌ی اشیای روزمره را به تخته مدار تبدیل می‌کنند و با مدل‌سازی سه‌بعدی، خانه‌سازی می‌کنند. تمام این کارها در راستای این است که کودکان راحت‌تر به آینده‌ای که در انتظار آن‌ها است، دست پیدا کنند.

مکس ونتیلاگ مدیر این مدرسه می‌گوید:

وظیفه‌ی آموزش چیزی بیش از کار با اعداد و ارقام است. باید از نگاه کودک به او آموزش داد تا مسائل را حل کند، یادگیری اجتماعی-عاطفی را در اولویت قرار دهد و در تعیین فرآیند برای رسیدن هدف نقش ایفا کند.

– مکس ونتیلاگ

AltSchool به سرعت در حال رشد است. این مدرسه که دانش‌آموزان بین ۴ تا ۱۴ سال را آموزش می‌دهد، سال ۲۰۱۳ در سان‌فرانسیسکو تاسیس شد و در در بروکلین، نیویورک، و پالو آلتو، کالیفرنیا در حال گسترش است.

مدرسه‌ی استیو جابز در آمستردام

این مدرسه، همان طور که از نامش پیدا است روال معمول عرف را کاملا رد می‌کند و به جای آموزش بچه‌ها از طریق سیستم آموزشی فعلی، مسیر مورد نظر خودش را انتخاب کرده است.

موریس د هوند بنیان‌گذار مدرسه می‌گوید: هر دانش‌آموز یک نقشه‌ی توسعه‌ی فردی (IDP) دارد که هر شش هفته به همراه کودک، والدین و مربی ارزیابی می‌شود. به‌عبارت دیگر در مدرسه واژه‌ای به عنوان معلم به کار نمی‌رود.

هوند می‌گوید:

در تبلت همه‌ی دانش‌آموزان کلاس چهارم تا دوازدهم، اپلیکیشن‌هایی نصب شده است که در هدایت یادگیری فردی آن‌ها مفید هستند. در اینجا هدف این است که بچه‌ها، خود روند آموزش خود را طراحی کنند.

مدارس Innova در پرو

مدارس Innova پاسخ متقابلی به شکست استاندارد آموزشی در این کشور است. این مدرسه ترکیبی از چند شکل مختلف آموزشی است – آموزش آنلاین تکنولوژی، دروس راهنما و کار گروهی- که سازگار با شرایط محلی طراحی شده است.

کارلوس رودریگز- پاستور، تاجر میلیاردر، این مدارس را با همکاری شرکت طراحی IDEO بنیان نهاده است و امروزه ۲۹ مدرسه‌ی Innova در سراسر کشور وجود دارد.

دانش‌آموزان، نیمی از وقت آموزشی خود را ازطریق آموزش آنلاین عمیقاً صرف یادگیری می‌کنند و نیم دیگر را با دستورالعمل‌های سنتی‌تر سپری می‌کنند. هزینه‌ی دانش‌آموزان از کودکستان تا کلاس یازدهم، تقریبا ۱۳۰ دلار در ماه است. تا کنون این سیستم نتایج بسیار موفقی از خود نشان داده است. در سال ۲۰۱۳، ۶۱ درصد دانش‌آموزان این دبیرستان‌ها موفق به کسب مهارت در آزمون‌های ریاضی کشوری شدند حال این که این رقم برای باقی مدارس ۱۷ درصد بود.

مدارس THINK Global School در سراسر جهان

هر چند که این مدرسه در نیویرک مستقر است، اما در واقع THINK Global School دبیرستانی بدون دیوار است. دانش‌آموزان این مدرسه، هر ترم تحصیلی را در یک کشور مختلف می‌گذرانند و درباره‌ی فرهنگ ، علوم طبیعی و ادبیات کلاسیک آن کشور مطالعه می‌کنند.

در طول سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۴، دانش‌آموزان، ترم پاییزه را در کاستاریکا و ترم بهاره را در یونان به سر بردند. لی کارلتون، تحلیل‌گر آی‌تی در THINK می‌گوید:

دانش‌آموزان در حالی که از طریق دریای ایونی از جزیره‌ای به جزیره‌ی دیگر می‌رفتند، در بحر موضوعاتی چون فلسفه، هنر و ادبیات هم عمیق می‌شدند.این نوع آموزش مبتنی بر محل، سیستمی است که به آن افتخار می‌کنیم و توانسته است تا دستاوردهای زیادی به دانش‌آموزان ما اعطا کند.

– لی کارلتون

در هر کشور، دانش‌آموزان THINK پروژه‌های خیریه و اجتماعی را هم دنبال می‌کنند. برای والدینی که می‌خواهند فرزندان خود را به شهروندان جهانی تبدیل کنند، گزینه‌ای بهتر از THINK وجود ندارد.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا